10 maja 2006

Auditorio de Tenerife


Do tej pory Santa Cruz mogło sie poszczycić pięknymi zabytkami architektury kolonialnej. Jednak całkiem niedawno zyskało prawdziwą perełkę sztuki nowoczesnej - Auditorio. Jest to przepiękny budynek, będący obecnie symbolem miasta. Nigdy nie emocjonowałem się zbytnio architekturą, ale Auditorio zawsze mnie fascynowało. Jego nieokreślona forma pozostawia ogromną dowolność interpretacji kształtów. Raz wydaje się, że budynek przedstawia statek, innym razem liść rośliny, jest lekki i ciężki zarazem, można się w niego wpatrywać w nieskończoność, ale to właśnie jest jego najlepsza cecha. Można spędzić cały dzień chodząc w kółko i cały czas będzie się odkrywać nowe zakamarki i szczegóły.

Budynek na prawdę robi ogromne wrażenie, jednak wrósł w krajobraz Santa Cruz i wielu mieszkańców się do niego przyzwyczaiło, nawet nie zdając sobie sprawy na jaką perłę patrzą. Ja również nie zdawałem sobie z tego na początku sprawy, bo z daleka bryła jest bardzo ciekawa, ale nie zachwyca jakoś specjalnie. Jednak za każdym razem gdy przechodziłem w pobliżu odkrywałem nowe szczegóły i budynek coraz bardziej mnie fascynował

Zdarza mi się to rzadko, bo choć lubię architekturę, to nie mogę powiedzieć, by mnie ona fascynowała. Zwłaszcza sztuka nowoczesna musi być wyjątkowa bym się nią zachwycił. Do tej pory zdarzyło się to tylko jeden raz, gdy na Discovery Channel obejrzałem program o stacji TGV, przy lotnisku w Lyonie. Program ten, a raczej budynek zrobił na mnie ogromne wrażenie. Bardzo lekka, nowoczesna bryła sprawia wrażenie jakby się zrywała do lotu, jest bardzo dynamiczna. Potem miałem okazję zobaczyć ten budynek na własne oczy z zewnątrz i byłem z tego powodu bardzo zadowolony, bo jest rzeczywiście piękny. Poza tą stacją, tak wielkie wrażenie zrobiło na mnie tylko Auditorio.

Kiedy udałem się do Auditorio na sesję zdjęciową , postanowiłem poszukać informacji na temat tego budynku, bo do tej pory znałem tylko nazwisko architekta, ale nic mi ono nie mówiło. Nawet nie wiecie jak wielkie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że Santiago Calatrava jest autorem nie tylko audytorium w Santa Cruz, ale także dworca TGV w Lyonie !!! i wielu innych przepięknych budowli. Jest to jeden z najsłynniejszych architektów na świecie, wśród jego projektów znajdują się takie sławy jak wioska olimpijska w Atenach, opera w Valencji, hub komunikacyjny World Trade Center (budowany obecnie pod miejscem gdzie stały bliźniacze wieże). Do tej pory nie mogę wyjść z szoku, że tyle razy przechodziłem obok działa takiego artysty i nie zdawałem sobie z tego sprawy. Gorąco polecam wam przyjrzenie się jego pracom, link: www.calatrava.com

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Budynek fajny to fakt,linki nie działają to drugi fakt! Hmm a okolic to tylko pozazdroscic! ;)
Pozdrawiam